محدودیت‌های دسترسی به فیس‌بوک و اینستاگرام در کانادا و استرالیا

محدودیت‌های دسترسی به فیس‌بوک و اینستاگرام در کانادا و استرالیا

تحولات اخیر توجه به چالش‌های مرتبط با دسترسی به محتوای خبری دیجیتال در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و اینستاگرام در کانادا و استرالیا را به همراه داشته است. فیس‌بوک و اینستاگرام هر دو به اقداماتی در پاسخ به قوانین جدید اعلام کرده‌اند که هدف از آن‌ها تنظیم منظر دیجیتال خبری و پرداختن به نگرانی‌های مرتبط با توزیع و نقدی‌سازی محتوای خبری است. این مقاله به بررسی پیامدهای این قوانین و تأثیر آن‌ها بر دسترسی به محتوای خبری در این پلتفرم‌ها در کانادا و استرالیا می‌پردازد.


قوانین جدید در کانادا

در کانادا، قانونی جدید پیشنهاد شده که پلتفرم‌های آنلاین را ملزم به پرداخت جبران خبرنگاری به رسانه‌های خبری برای استفاده از محتوای آن‌ها می‌کند. هدف از این قانون ایجاد بازار خبر دیجیتال منصفانه‌تری است تا اطمینان حاصل شود که سازمان‌های خبری جبران منصفانه‌ای برای کار خود دریافت کنند. با این حال، فیس‌بوک و اینستاگرام نگرانی‌هایی را در مورد تأثیر احتمالی این قانون بر پلتفرم‌های خود بیان کرده‌اند.

محدودیت‌های دسترسی:
هر دو فیس‌بوک و اینستاگرام اعلام کرده‌اند که ممکن است مجبور شوند دسترسی کاربران کانادایی به محتوای خبری را به دلیل قوانین جدید محدود کنند. نگرانی‌های این پلتفرم‌ها از نیاز به پرداخت جبران به رسانه‌های خبری برای به اشتراک‌گذاری محتوایشان نشأت می‌گیرد. این موضوع ممکن است منجر به کاهش دسترسی به مقالات خبری و اطلاعات مرتبط در این پلتفرم‌ها برای کاربران در کانادا شود.

تأثیر بر منظر خبر دیجیتال:
دولت کانادا ادعا می‌کند که این قانون هدف ایجاد محیطی پایدار و حامیانه برای رسانه‌ها در زمینه خبرنگاری را دارد، اما مخالفان، از جمله شرکت مادر فیس‌بوک و اینستاگرام یعنی Meta، نگرانی دارند که چنین مقرراتی ممکن است جریان اطلاعات و اخبار در پلتفرم‌های دیجیتال را مختل کند.

 

قوانین مشابه در استرالیا

استرالیا در گذشته با اجرای قانون کد مذاکره با رسانه‌ها مواجه شده است. این قانون هدف از خود داشت فناورانی مانند فیس‌بوک و گوگل را مجبور به پرداخت به ناشران خبری برای نمایش محتوای آن‌ها کند. این قانون تأثیراتی بر دسترسی به محتوای خبری در این پلتفرم‌ها در استرالیا داشت.

تضاد ابتدایی و تسویه:
معرفی کد مذاکره با رسانه‌ها منجر به تعلیق موقت محتوای خبری در فیس‌بوک برای کاربران استرالیایی شد. این عمل از سوی این شبکه اجتماعی به عنوان اعتراض به نیاز به پرداخت برای محتوای خبری انجام شد و دسترسی به لینک‌های خبری در پلتفرمش موقتاً محدود شد. با این حال، مذاکرات میان فیس‌بوک و دولت استرالیا در نهایت منجر به توافقات با ناشران مختلف خبری شد.

تأمین جبران منصفانه:
تجربه استرالیا نیاز به جبران منصفانه به سازمان‌های خبری در عصر دیجیتال را روشن ساخت. این تجربه نشان داد که چالش‌هایی که پلتفرم‌ها در پیروی از چنین مقرراتی را تجربه می‌کنند، همراه با تضمین ادامه دسترسی کاربران به منابع معتبر خبری است.


توازن میان دسترسی و جبران

مسائل مرتبط با کانادا و استرالیا توازن حساسی را میان جبران منصفانه به ناشران خبری و حفظ دسترسی کاربران به محتوای خبری در پلتفرم‌های دیجیتال برجسته می‌کنند. هر چند اهداف این قوانین جدید نیکوکارانه و حمایت از رسانه‌ها و صنعت رسانه‌ای هستند، اما لازم است اثرات ممکنه بر دسترسی کاربران به اطلاعات نیز به دقت مورد اندیشیده شود.

نتیجه‌گیری:

منظر متغیر محتوای خبری دیجیتال و چالش‌های ایجاد شده توسط قوانین جدید در کانادا و استرالیا، نشان‌دهنده رابطه پیچیده میان پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، ناشران خبری و کاربران است. دستیابی به توازنی میان جبران منصفانه به سازمان‌های خبری و دسترسی بی‌مانند کاربران به محتوای خبری چالش چندگانه‌ای است که نیازمند گفت‌وگو و همکاری مداوم بین تمام شرکای مرتبط است. همانطور که گفت‌وگوها ادامه دارد، تأثیر این قوانین بر دسترسی به محتوای خبری در پلتفرم‌هایی مانند فیس‌بوک و اینستاگرام بدون شک توسط کاربران و نهادهای صنعتی نیز به دقت پیگیری خواهد شد.

اگر به دنبال خرید بهترین VPN هستید، .